نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 34

در یک نگاه

دو کاسه

روشنک کیقبادی

در حال حاضر یک کاسه‌ی متعلق به قرن دهم میلادی از ایران در موزه‌ی هنر متروپولیتن نیویورک مسکن دارد که به احتمال زیاد در سمرقند ساخته شده، اما در نیشابور (در شمال غرب ایران) پیدا شده است. این کاسه که با خوشنویسی تزئین شده، رویَش نوشته‌ای به خط کوفی شرقی دارد که آرزوی «برکت، کامیابی، حسن نیت، صلح و خوشبختی» برای صاحب و استفاده‌کننده‌ی خود می‌کند.
دو سال پیش در شهر فارگو در داکوتای شمالی (در شمال مرکزی ایالات متحده‌ی امریکا) یک کاسه به‌دست سفالگری به نام مایکل سترند ساخته شد که بخشی از پروژه‌ای به نام «کاسه‌های پیرامون شهر» بود. این کاسه در یک جعبه‌ی چوبی که مخصوص آن درست شده بود همراه یک دوربین فیلمبرداری و یک دفتر برای نوشتن دستور غذا قرار داده شد و بین افراد دست به دست چرخید. در طول چند سال آینده مردم این کاسه را قرض خواهند گرفت و کاسه، هرغذایی که هر فردی درست کند، در خودش جای خواهد داد. از دوربین نیز برای ثبت روند کار و دستور غذاها استفاده می‌شود و خاطرات و داستان‌های مرتبط به هر غذا در دفتر یادداشت خواهند شد. «کاسه‌های پیرامون شهر» قسمتی از طرح «سهیم شدن+استفاده» بود که «کارهای معاصر و پروژه‌هایی را به نمایش می‌گذاشت که روند ساختن، استفاده و زندگی با کاسه‌ها را بررسی می‌کرد.»

بیشتر >

روشنک کیقبادی

دارای درجــه‌ی دکــتـرا در رشــتـه‌ی هنــر و تـعــلیم و تربـیــت هنر از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و دانش‌آموخته‌ی طراحی گرافیک در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. او چندین ســال اســتاد رشتــه‌ی ارتبـــاط تصــویری در دانشــگاه ایالتی نیویورک بوده است.  روشنک در مورد هنر و هنرمندان معاصر ایران و بخصوص طراحی و تایپوگرافی می‌نویسد و مقاله‌های او تا به حال در نشریه‌های متعددی از جمله «ای‌آی‌جی‌ای وُیس» و همینطور «دیزاین آبزرور» منتشر شده‌اند و کارهای هنری او در سطح جهانی به نمايش در آمده‌اند. علاوه بر این نوشته‌های دیگر او را در بلاگ «آرت سیرکل» می‌‌توانید بخوانید. roshanakkeyghobadi@yahoo.com

حرفه‌ی طراحی گرافیک

علی رشیدی

> بیشتر

دیزاین و کارایی

نژده‭ ‬هوانسیان‭

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

استودیو شیزارو

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه

موز‌ه‌ی گرافیک ایران؛ گنجینه‌ی بی‌زمان!

احسان رضوانی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

پوسترهای روزانه / مروری بر هنر پوستر پیتر بانکوف

سرگئی سِروف

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فردریک تِشنِر: پیچیدگی چندپاره

وانینا پینتر

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

ساده‌‏نگاری، عینی‌بودن و انسانی‌بودن

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

رولف مولر: قصه‌پرداز، طراح نشانه، طراح سیستم

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

پژوهشی نوین و ژرف و سترگ درباره‌ی کارگاه نمایش

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

از تجسم داده تا تجسم اطلاعات و دانش / نگاهی به آثار سانتیاگو اورتیز

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر