آثار فرِدِریک تِشنِر به دور از شتابزدگی و تقریباً خلاف جریان غالب در فرانسه شکل گرفته است. کارنامهی هنری تشنر بینقص و نیز خاص نسل اوست. پس از فارغالتحصیلی از دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبا اولین نشانهی افتخارش را در استودیوی پیِر دی شولوو سپس در آتلیهی آفرینش گرافیک پیِر برنارد، یکی از بنیانگذاران گراپوس، به سینه زد. در پایان سال ۲۰۰۲، استودیوی خود را تأسیس کرد و سبک گرافیک آرام و ملایمی را شکل داد که جامعهی فرانسوی را از طریق نهادهای فرهنگیاش مخاطب قرار میداد. تشنر عمله و اکرهی فرهنگ یا مرید هنر معاصر نیست. او از کار خود برای به چالشکشیدن قلمروهای تازه استفاده میکند، خواه حومهی یک شهر باشد خواه هر حوزهی دیگری. این تکیه به قلمرو، در شیوهای که تکنگاریهای هنرمندان را طراحی میکند تا نیات سوژههایش، چالشهای پیش روی آنها و تدابیرشان را برای مواجهه با جامعه نمایان کند نیز به چشم میخورد (رجوع کنید به بِرتی باک، اِواریست ریشه و سرمقاله و رویکرد گرافیکی اخیرش به آثار سسیل پاریس). این وجه تمایز مهم است: تغییر کانون توجه به سوی اثر گرافیکی مؤلف درون نهادهای فرهنگی عمومی. این نهادها تنها یکی از گزینههای پیش روی طراح گرافیک هستند ـ هرچند گزینهای که اوضاع اقتصادی و تاریخ فرانسه اهمیت ویژهای برایش قایل شدهاند ـ و او میتواند در محیط متفاوتی کار کند.
بیشتر >