نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 34

سرمقاله‭

حرفه‌ی طراحی گرافیک

علی رشیدی

خلاقیت و فکرهای بدیع در طراحی گرافیک ممکن است نتیجه ای در پی داشته باشد که جلب توجه کند و بیننده‌ی خود را حیرت زده سازد. اما به واقع این اتفاق در جهانِ امروز از میزان اهمیت کمتری برخوردار بوده و تاثیر آن ناچیز است. طراحی گرافیک زمانی می‌تواند موفق باشد که در چارچوب اهداف سازمان قرار گیرد و در بسط و گسترش کسب‌وکار تاثیرگذار باشد.
وقتی که تفکر و اجرای طراحی با اهداف کسب وکار گره می‌خورد، طراحی گرافیک جایگاه خود را از تولیدگر یک تصویر زیبا به یک ابزار هدفمند ارتقا می‌دهد. در واقع طراحی گرافیک استراتژیک یک زبان خاص است که اهداف سفارش‌دهنده را در جهت برقراری ارتباط هرچه بهتر با مخاطبش سهل و قابل دسترسی می‌کند.
شیوه‌ی تفکر پیشکسوتانِ حوزه‌ی طراحی گرافیک به گونه‌ای بوده است که این فعالیت را بیشتر در شمایل یک فعالیت هنری به تصویر می‌کشیده‌اند و تاثیر این نگاه تا به امروز هم باقی‌ست. این مشکلی است که طراحان گرافیک با آن دست به گریبان هستند. در جهان تولیدگرِ امروز طراحی‌گرافیک می‌بایست توصیفی حرفه‌ای داشته باشد نه این‌که خود را به شکل یک هنر عرضه کند. طراحی گرافیک زمانی به تولید ختم می‌شود که مخاطب و سفارش‌دهنده داشته باشد بیشتر >

علی رشیدی

پس از اتمام تحصیلات در کالج هنری کالیفرنیا، به عنوان طراح و مدیر هنری در بخش انتشارات دانشگاه برکلی مشغول بکار شد. در سال 1365 دفتر طراحی شخصی خود را در شهر اکلند کالیفرنیا تاسیس نمود. در سال 1369 به ایران آمد و شرکت داروگ بین‌الملل را با کمک شرکا دایر نمود. او تجربه ی ۲۷ سال تدریس در دانشگاه هنر و دانشگاه تهران را دارد. رشیدی از موسسین مجله ی نشان بوده و عضو انجمن طراحان آمریکا و کلوپ بین المللی مدیران هنری می باشد. او همچنین ریاست انجمن طراحان گرافیک ایران را از سال ۱۳۹۱تا ۱۳۹۴ به عهده داشت. ali.rashidi@daarvag.com

دیزاین و کارایی

نژده‭ ‬هوانسیان‭

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

استودیو شیزارو

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه

موز‌ه‌ی گرافیک ایران؛ گنجینه‌ی بی‌زمان!

احسان رضوانی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

پوسترهای روزانه / مروری بر هنر پوستر پیتر بانکوف

سرگئی سِروف

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فردریک تِشنِر: پیچیدگی چندپاره

وانینا پینتر

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

ساده‌‏نگاری، عینی‌بودن و انسانی‌بودن

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

رولف مولر: قصه‌پرداز، طراح نشانه، طراح سیستم

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

پژوهشی نوین و ژرف و سترگ درباره‌ی کارگاه نمایش

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

از تجسم داده تا تجسم اطلاعات و دانش / نگاهی به آثار سانتیاگو اورتیز

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

در یک نگاه

دو کاسه

روشنک کیقبادی

> بیشتر