نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 24

مرجع

اَلن فلچر: زیستن با طراحی

امیلی کینگ

اَلن فلچر پدر طراحی گرافیک بریتانیاست. او از طریق شرکت‌هایش ـ فلچر/ فوربز/ گیل، کرازبی/ فلچر/ فوربز و بعدها پنتاگرام ـ انقلابی در کار و حرفه‌ی ارتباطات بصری بوجود آورد. فلچر بریتانیا را با طراحی گرافیکِ تأثیرگذار و مبتنی بر ایده آشنا کرد و کمک کرد تا طراحی از یک زائده‌ی تزئینی به عنصری مهم در زندگی هویت سازمانی و عمومی تبدیل شود.
تا آن‌جا که به فلچر مربوط می‌شد، نقطه‌ی آغاز یک کار نه چگونگی، بلکه چرایی انجام آن بود. ویژگی رویکرد حرفه‌ای او کمال‌طلبی و نظمی بود که در طول پنجاه سال کارش هیچ انعطافی در آن بوجود نیامد. ریچارد اشلاگمن، صاحب انتشارات فیدان ـ همان ناشر آثار هنری که فلچر از 1993 مشاور هنری‌اش بودـ به خاطر می‌آورَد که فلچر یک درخواست ساده برای تجدید نظر در جلد کتابی را با طرح سؤالاتی درباره‌ی دلایل وجود آن کتاب پاسخ داده بود، و این امر مایه‌ی تعجب او شده بود. پاسخ دادن به سؤال‌های فلچر راهگشای اشلاگمن در تولید مهم ترین مجموعه‌ی کتاب‌های هنری در این حرفه شد. چهل سال پیش، در اواخر دهه‌ی 1960، فلچر سؤال‌هایی درباره‌ی هویت سازمانی رویترز را با جرالد لانگ، مدیر اجرایی این مؤسسه، در میان گذاشت. لانگ که برای طراحی داخلی اتاق هیئت مدیره به شریک فلچر، تئو کرازبی معمار، مراجعه کرده بود بیشتر >

امیلی کینگ

emily@frieze.com

خارج از محدوده

علی رشیدی

> بیشتر

نظر

طراحی بسته‌بندی و پایداری و مسیر پیش رو

یولیوس وایتمان

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

دنیای غیرمنتظره‌ی پدرام حربی

کامبیز شافعی

> بیشتر

پروژه ـ 1

بسته‌بندی‌های «ب.آ»

تهمتن امینیان

> بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌ی طراحی بسته‌بندی سی‌دی‌های نشر ماه‌ریز، 1387 ـ 1389

تهمتن امینیان

> بیشتر

طراحی امروز

لمس کردن حواس پنج‌گانه و نفس‌گرایی کردولا الساندری و طراحی‌هایش برای بسته‌بندی

علی افسرپور

> بیشتر

روبه‌رو

آنیتا کونز، قدرت تصویرگری

مجید عباسی

> بیشتر

گوناگون

ایده‌ای درون جعبه!؛ طراحی‌های بسته‌بندیِ استودیو زواِلف

پویا احمدی

> بیشتر