باید اعتراف کنم که تا نمایشگاه دعوتی رنگ پنجم به نامِ «پوستر از خود»، در زمستان 1384، چیزی از طراحی گرافیک معاصر روسی نمیدانستم، بجز چند پوستر که در نمایشگاههای بین المللی دیده بودم. اما در تهران با یوری گولیتف بواسطهی پوسترش آشنا شدم. پس از آن امکان پیدا کردم که از طریق مکاتباتم با او، از تجربیاتش در کارگاه های مختلف بیشتر بدانم. او هم همانند دوستی نزدیک مرا در جریان کارش، طراحیهایش، کارگاههایش و تجربیاتش با دانشجویان قرار می داد.
گولیتف گونهای از طراحی گرافیک را به من معرفی کرد که با تصاویر شاعرانه و پرقدرت لهستانیها، ساختارگرایی سوییسیها و مدرنیزم برگرفته از سنت ژاپنیها کاملاً متفاوت بود. او کشف افقهای جدید در طراحی گرافیک را با هنر توده و کانستراکتیویسم روسی در هم میآمیزد و آثاری پدید میآورد که ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنر سرزمین پهناور روسیه دارد. در پوستری، تصویر چهره اش با چند لایه از تایپهای دست نویس سیریلک بصورت لایه لایه تلفیق شده بود، بطوری که به روشنی تمام شخصیت و نحوهی کارش را برایم آهسته آهسته نمایان میساخت. گولیتف در استودیوی شخصیاش «گولیتف دیزاین»، مجموعهای از نشانه و نشانه نوشته، پوستر و طراحی تایپ را انجام میدهد که ریشه در گرافیتی (نوشتههای خیابانی) دارد. او آزادی عمل را
بیشتر >