نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 25

سرمقاله

کارِ دستی: جاودانگیِ شعر و اندیشه

ابراهیم حقیقی

پیش از حضور دامنه‌دارِ سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در تمام امور زندگی انسان‌ ـ که دیگر بدون آن‌ها زندگی کردن غیر قابل تصور است ـ تمام حرفه‌ها و برقراری همه ی ارتباطات مبتنی بر قوانین فیزیک و شیمی بودند و با دخل و تصرفِ دست انسان به دستور مغز انجام می‌گرفتند.
بشر در طول تاریخ چند‌هزار‌ساله‌ی خود همپای کشف قوانینِ فیزیک و شیمی و اختراع ابزارهای مکانیکی به چنان دگرگونیِ عظیمی در کره‌ی خاکی دست یازید که خود را سرور عالمیان پنداشت، چرا که در این گذارِ عمر درازِ تحول و توسعه آن‌چنان شاهکارهایی آفرید که بر این باور، فقط از دست انسان برمی‌آمد.
قبل از این‌که نظریه‌های قرن بیستمی، زبان را منشأ تکاملِ انسان بدانند، نظریه‌ی داروین جهش انسان را در بکار بردن دست و تولید ابزار می‌دانست، و شاید هنوز از این باور نتوان براحتی دست شست.
چگونه می توان از حیرت در برابر آثار جاودان میکل ‌آنژ، جیوتو، کاراواجیو، رامبراند، بنینی، داوینچی و … خودداری کرد، آنانی که با دستان توانای خود شاهکارهایی آفریدند که تصور آن هم برای انسان امروز غیر ممکن است. در این روند رشدِ دست و مغز انسان و سال‌ها پس از اختراع بزرگ گوتنبرگ و توسعه‌ی شهرنشینی و دگرگونی در ارتباطات و حضور پررنگ تولیداتی حرفه‌ای به نام طراحی گرافیک ـ در طول عمر بیشتر >

ابراهیم حقیقی

طراح گرافیک، متولد ۱۳۲۸ در تهران است. دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد معماری دانشکده‌ی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران است. او رییس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (ای.جی.‌آی)، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است. ایشان از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده‌است. برای فیلم، سریال و نمایش‌های مختلف طراحی صحنه کرده‌ و برای فیلم‌ها و سریال‌های زیادی تیتراژ ساخته‌است. «حرف‌های تکراری»(۱۳۹۰)، مجموعه‌ی نوشته‌هایش و «روبه‌رو»(۱۳۹۰)، گفتگو با مرتضی ممیز از جمله کتاب‌های اوست. haghighi.eb@gmail.com

نظر

روند طراحی دستی

میشائیل رنر

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

کم گوی و گزیده گوی؛ نگاهی به کارهای ساعد مشکی

فرشید مثقالی

> بیشتر

پروژه

پروژه‌ی جمعی طراحی گرافیک طراحانِ آزاد

آریا کسایی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

آنتوان و مانوئل: تزیینات و زیبایی

وانینا پینتر

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

هر روز یک طراحی؛ نگاهی به طراحی های پائولا تراکسلر

کامبیز شافعی

> بیشتر

روبه‌رو ـ 1

بداهه‌های روسی؛ گفت وگوی مجید عباسی با یوری گولیتف

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو ـ 2

نقشه‌ی نقاشی شده یا نقاشی‌های نقشه شده؛ گفت‌و‌گوی مجید عباسی با پائولا شر؛

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

استاد من: برَد هالند

استیون هلر

> بیشتر

گوناگون

اوردیگامی، یا چگونه آموختم اطلاعات را تا کنم!

پویا احمدی

> بیشتر

در یک نگاه

دهه ی هشتاد و ما

مجید کاشانی

> بیشتر