نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 25

طراحی امروز ـ 2

هر روز یک طراحی؛ نگاهی به طراحی های پائولا تراکسلر

کامبیز شافعی

در بسیاری از رشته‌های مختلف تجسمی، طراحی با دست صرفاً روشی اولیه برای ایجاد تصاویر گوناگون است و این امکان را به طراح می‌دهد که با سرعت بیشتر قادر به تجزیه تحلیل راه حل‌های خود یا به اصطلاح ایجاد اتودهای مختلف برای یک اثر باشد. اما در گروه دیگری از هنرهای تجسمی مثل نقاشی، طراحی گرافیک، تصویرسازی، انیمیشن و غیره، طراحی این قابلیت را دارد که تا پایان راه حضور داشته باشد و اثر نهایی را نیز خلق کند. هر جا سخن از خلق تصویر است به ناچار بحث ابزار آن نیز به میان می‌آید. ابزاری که دامنه‌ی آن از یک تکه زغال تا برنامه‌های کامپیوتری - که بدون دخالت مستقیم انسان قادر به تولید تصاویر منحصر بفرد هستند - گسترش می‌یابد. هر یک از این ابزار با روش کار منحصر بفرد خود به طراح کمک می کند تا ایده‌های خود را به شکل کامل‌تری روی کاغذ بیاورد. قابلیت تغییر اندازه‌ی اشیا در طراحی این امکان را به طراحان ـ برای مثال یک معمار ـ می‌دهد که بتوانند روابط مختلف بین ارکان یک شیئ را مقایسه کنند.
در سه دهه‌ی اخیر با بدل شدن کامپیوتر به اصلی‌ترین ابزار کار طراحان گرافیک، شاهد تغییرات مهمی در روند طراحی و تصاویر منتج از آن هستیم. شاید بتوان در یک برآورد کلی به این نتیجه رسید که استفاده‌ی صرف نسلی از طراحان گرافیک از این ابزار به نوعی یک‌دستی تصاویر را منجر شده است. این امر بیشتر >

کامبیز شافعی

kambiz@denzlershafei.ch

کارِ دستی: جاودانگیِ شعر و اندیشه

ابراهیم حقیقی

> بیشتر

نظر

روند طراحی دستی

میشائیل رنر

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

کم گوی و گزیده گوی؛ نگاهی به کارهای ساعد مشکی

فرشید مثقالی

> بیشتر

پروژه

پروژه‌ی جمعی طراحی گرافیک طراحانِ آزاد

آریا کسایی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

آنتوان و مانوئل: تزیینات و زیبایی

وانینا پینتر

> بیشتر

روبه‌رو ـ 1

بداهه‌های روسی؛ گفت وگوی مجید عباسی با یوری گولیتف

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو ـ 2

نقشه‌ی نقاشی شده یا نقاشی‌های نقشه شده؛ گفت‌و‌گوی مجید عباسی با پائولا شر؛

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

استاد من: برَد هالند

استیون هلر

> بیشتر

گوناگون

اوردیگامی، یا چگونه آموختم اطلاعات را تا کنم!

پویا احمدی

> بیشتر

در یک نگاه

دهه ی هشتاد و ما

مجید کاشانی

> بیشتر