در کار طراح، برداشت ایدئولوژیک همواره در گرو برداشت ظاهری است. اگر تفکر خلاق در کار باشد، طراح به مدد دست و چشم راههای مناسبی مییابد که کاملاً از ادراک منطقی صریح به دور است. تنها مشتریان کمهوش، کارشناسان بازاریابی و مدیران هستند که شغل طراح را فرایند یکطرفهای از سفارش تا تحویل کار و از محتوا تا فرم میبینند. امروزه، این تصور ابتدایی در بازار طراحی بسیار رواج یافته است و دقیقاً همین تصور است که طراحی تجاری ملالآور و کسالتبار پیرامونمان را به بار میآورد.
در حقیقت، پیتر بانکوف به همراه تیم دیزاین دپوـ یکی از مهمترین استودیوهای مسکوـ خود دستی در تولید انبوه این نوع محصول تجاری داشت: محصولی که در واقع باکیفیت، بینقص، اما خستهکننده است. با وجود این، چهار سال پیش، سرشت هنرمندانهی پیتر عصیان کرد و نیازمند رهایی فوری شد. او این رهایی را درهنر پوستر یافت. پوستر نوعی هنر رو به زوال است. کارکرد آگاهیبخشی از پوستر به اینترنت و رسانههای دیجیتال انتقال یافته است. در عین حال، باعث رهایی روح هنرمندانهی این گونهی هنری شده و به آن آزادی بیحد و مرزی بخشیده است. پوستر، که دیگر رسانهای جمعی نیست، به منبع قدرتمند انرژی خلاق، احساسات شدید و لذت ناب تبدیل شده است.
بیشتر >