نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

اخبار

نگاهی به رویداد آزاد ای.جی.آی در روتردام

شهریور1398

نگاهی به رویداد آزاد ای.جی.آی در روتردام
سارا سنایت

رویداد آزاد ای.جی.آی (انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک) در سال ۲۰۱۹ - رویدادی سالانه به میزبانی ای.جی.آی بدون مرز که شامل ۵۲۷ نفر از بهترین طراحان گرافیک جهان است - در شهر روتردام هلند برگزار خواهد شد. امسال، این رویداد از قالب مرسوم کنفرانسی‌اش خارج شده و به حالت یک جشنواره برگزار خواهد شد. مکس کیسمن از اعضای هلندی ای.جی.آی که در سال ۲۰۰۲ به عضویت این انجمن درآمده، وعده داده که این حرکت جدید باعث ایجاد «صمیمیت، تعامل، تبادل و درک بهتر خواهد شد.»

این رویداد هر سال در شهری متفاوت برگزار می‌شود و از سال ۲۰۱۰، میزبان شرکت‌کنندگان در شهرهای مکزیکو سیتی، پاریس، سئول، بیل سوئیس، سائوپائولو، لندن، هنگ کنگ، بارسلونا و پورتو بوده است. در روتردام، دپارتمان هلند ای.جی.آی تصمیم گرفته است كه برنامه را در ده محل جداگانه در شبه‌جزیره كاتندرشت برگزار کند و همزمان با آنها در حدود دوازده جلسه تبادل نظر و كارگاه انجام شود. چنین تصمیمی در راستای این فلسفه است که «تجربیات کوچک‌تر غنی‌تر از رویدادهای بسیار بزرگ هستند». رویداد آزاد ای.جی.آی در روتردام، که موضوع اصلی آن «پیشرفت» انتخاب شده است، میزبان بیش از ۶۰ سخنران خواهد بود از جمله اعضای ای.جی.آی یاه-لنگ یو (سنگاپور)، مارک گروئینگ (استرالیا)، هُدا اسمت‌شویزن ابی‌فارِس (هلند)، هه‌نینگ واگن‌برت (آلمان) و آلیس توملو (ایالات متحده آمریکا).

در طول جشنواره، مخاطبان شاهد موضوعات محوری برنامه از جمله «کسب‌وکار طراحی»، «انتشار طراحان»، «چگونه باید بود»، «هویت»، «نوع» و «مسائل فرهنگی و اجتماعی» خواهند بود. دین پول، هم‌بنیانگذار و مدیر خلاقیت نیوزلندی دوره سه‌ساله‌ی خود را به عنوان رئیس ای.جی.آی در سپتامبر سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. به گفته‌ی او: «تیم هلندی ما تلاشی خستگی‌ناپذیر از خود نشان داد تا موضوعات و نظرات بسیار گوناگون را به شکلی متحیرکننده کنار یکدیگر قرار دهد. چیزی شبیه به جعبه‌ی شکلاتی پر از موضوعات پرهیجان از تمام چیزهای خوبی که در دنیای طراحی وجود دارد. اگر فرض کنیم که آسودگی دشمن پیشرفت است، آنگاه طراحی باید با آغوش باز تمامی ناتمام‌مانده‌ها، سختی‌ها، و غیرقابل‌توصیف‌ها را بپذیرد.»

در میان دیگر نفرات شرکت‌کننده در این رویداد می‌توان به نا کیم اشاره کرد. او طراح گرافیک و عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (کره جنوبی) است که در سئول و برلین زندگی می‌کند و قرار است سخنرانی‌ای با موضوع «هویت و کره جنوبی» داشته باشد. همچنین، جان سوئدا متولد هاوایی نیز در مورد چاپ و انتشارات صحبت خواهد کرد. او موسس استودیو طراحی استریپ در سال ۲۰۰۴ است که در خصوص طراحی نمایشگاه و چاپ در بخش هنر و فرهنگ تخصص دارد.

برای شرکت‌کنندگان در این رویداد آزاد چندین کارگاه آموزشی نیز در دسترس خواهد بود از جمله کارگاه ریزو توسط طراح گرافیک، هنرمند و عضو ای.جی.آی سیگرید کالون (هلند) و یک کارگاه چاپ روی صفحه توسط طراح گرافیک، تصویرگر و معمار هلندی، یوست سوارت (هلند). کالون طراحی پارچه و نساجی را در آکادمی وور بیلدنده ورمینگ آموخت و کارهای مختلف او طراحی و هنر کاربردی را با هم پیوند می‌زند و نکته‌ی متمایز کارهایش تمرکز بر شهود، اکتشاف و خلاقیت است. سوارت عمده شهرت خویش را مرهون آثار کمیک است، گرچه تعداد کارهای کمیک او انگشت‌شمار بوده. او بنیانگذار مجله‌هایی نیز بوده است از جمله مادرن پاپیر (۱۹۷۱) و اسکرچز (د۲۰۱۶). همچنین در سال ۱۹۸۵ موسسه نشر خود به نام اووگ و بلیک و در سال ۱۹۹۲ مجله کمکی به نام استریپ‌داژن را راه‌اندازی کرد.

رویداد آزاد ای.جی.آی (انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک) در روتردام سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر و با این شعار آغاز به کار خواهد کرد «هیچ چیز به پایان نرسیده است. همه چیز در حال تغییر است». خط‌ فکری در این جشنواره چنین خواهد بود، تعهد به تسهیل تبادل ایده‌ها از طریق گفتگوها و کارگاه‌ها، و همچنین اشتراک تجربیات مشترک در کنار با هم ناهار و شام خوردن و بازی پینگ‌پنگ در خلال برنامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده.

https://2019.agi-open.com/