نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 32

پاییز 1393

ویژه‌‌ی طراحی گرافیک بینافرهنگی

با مطالبی از پگاه احمدی، پویا احمدی، علی بختیاری، مجید عباسی، مجید کاشانی، دیوید کراولی، آریا کسایی، ساعد مشکی، امیلی وربا فیشر و استیون هلر

گرافیکِ مهاجر

ساعد مشکی

پرندگان مهاجر، همراه خود گرده‌ی گیاهان را به سرزمین‌های جدید می‌برند. در سرزمین‌های مقصد، گیاهان جدیدی می‌رویند و با گیاهان بومی ترکیب می‌شوند. انسان‌های مهاجر نیز فرهنگ، سنت‌ها، عادت‌ها و باورهای خود را به سرزمین‌های دیگر می‌برند. هم پوشانی فرهنگ مهاجر و فرهنگ بومی، بر هم‌دیگر اثر می‌گذارند و فرهنگی جدید می‌سازند، با اشتراکاتی از هر دو. جنگ‌ها، تحولات بزرگ اجتماعی و سیاسی، فقر، دادوستد‌های فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر، سبب می‌شوند تا آدمی جغرافیایش را تغییر دهد، کوله‌بار زندگیش را بردارد و به‌جایی دیگر برود. گاه با دلی شاد و گاه به اجبار و رانده شده از وطن... > بیشتر

نظر

مسیر مهاجرت دانشجویان طراحی گرافیک

استیون هلر

امریکا هیچ‏وقت به دانشجویان بین‏‌المللی آسان نگرفته است، اما آنها دسته‏‌دسته به اینجا می‏‌آیند. تحسین سرسختی آنها در غلبه بر بروکراسی دولت، فشار مالی، آداب و رسوم بیگانه و زبان عجیب و غریب کافی نیست، بلکه باید آنها را تجلیل کرد. ممکن است دانشجویان خارجی فکر کنند امریکایی‌‏ها در حق‌شان لطف می‏‌کنند، ولی لطف آنها به فرهنگ طراحی گرافیکی که به آن «هجوم می‏‌آورند» هم اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. شاید فکر کنید «هجوم آوردن» بار منفی دارد. اگر من از آن کله‏‌شق‏‌های دست‏‌راستی بودم که طرفدار بستن مرزها هستند و معتقدند «این خارجی‏‌ها دارند کار و بار و زن‏‌های ما را از چنگ‌مان درمی‏‌آورند»... > بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

صد نکته غیر حُسن...؛ درباره‌ی فرزاد ادیبی و آثارش

مجید کاشانی

1. فرزاد ادیبی متعلق به نسلی از طراحان گرافیک ایران است که فعالیت حرفه‌ای‌شان در جریان انطباقِ دو رویداد مهم شکل گرفت؛ یکی از این رویدادها بهبود اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در نیمه‌ی دوم دهه‌ی هفتاد شمسی و دیگری، تحولات بی‌سابقه‌ی دنیای تکنولوژی بود. در این دوره‌ی زمانی، اینترنت و برنامه‌های کامپیوتری در کنار امکانات جدید صنعت چاپ و ابزارهای دیجیتال به طرز بی‌سابقه‌ای در حال دگرگون کردن دنیای هنر بودند. پروژه‌های طراحی گرافیک نسبت به زمانی که تقریباً همه چیز باید توسط تکنیک‌های دستی انجام می‌شد با سرعت بیشتری به سرانجام رسیدند. ارتباطاتِ مجازی به واسطه‌ی اینترنت... > بیشتر

پروژه

آر پی ام: طراحی گرافیک جلد صفحه‌های موسیقی ایرانی

علی‭ ‬بختیاری

لزوم ثبت فرهنگ عامه در سال‌های اخیر و بحث بر سر اینکه آیا این بخش از فرهنگ ارزش ثبت‌کردن دارد یا نه، بحث نوظهوری در جامعه‌ی آکادمیک جهانی است. فرهنگ عامه به مجموعه‌ای از ایده‌ها، دیدگاه‌ها، طرز تفکر و تصاویر گفته می‌شود که جریان غالب یک فرهنگ را شکل می‌دهند. اصولاً این فرهنگ از سوی دیگر جریان‌های غیرغالب فرهنگی به عنوان موردی سطحی، مصرف‌گرا، احساساتی و فاسد نقد و تقبیح می‌شود. گردآوری مجموعه صفحه‌های موسیقی ایرانی در سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در سال‌های بعدتر، نبود هیچ گونه منبعی درباره‌ی این صنعت بزرگ و اثرگذار بیشتر حس شد. از این رو همزمان با جمع‌آوری... > بیشتر

طراحی امروز

هولا ـ گروتزی، پابلو برگر

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

آنهایی که به سوئیس سفر کرده‌اند، احتمالاً این کشور را نسبتاً محافظه‌کار و ساختارمند یافته‌اند. اما پابلو برگر، جوانی پرشور، جسور و بی‌پروا و صریح که از سال ۲۰۰۹ تاکنون در بازل مستقر بوده، کاملاً برعکس است، او محافظه‌کار نیست. برگر، متضاد سوئیس است، او شخصیت مکزیکی دارد. برگر بی‌آنکه بخواهد، مرکز توجه جمع قرار می‌گیرد. شوخ‌طبعی، شور و حرارت و سرمستی نه تنها نشانه‌های بارز شخصیت او هستند بلکه به وضوح در طراحی‌هایش  هم به چشم می‌خورند. در واقع زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای‌اش مثل یک وجود واحد در هم تنیده‌اند. این واحد در هم ‌تنیده اساس داستانی را ساخته است... > بیشتر

روبه‌رو

فرهنگ همه چیز است: روبه‌رو با جیان‌پینگ هه‪

مجید عباسی

در پی تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی‪ چند ‬دهه‌‌ی اخیر شاهد جابه‌جایی خیل عظیم مردمانی هستیم که از نقاط مختلف جهان به نقاط دیگر مهاجرت کرده و به امید زندگی و فردایی بهتر، تحصیل و کار جدید خود را انتخاب می‌کنند. ایشان حامل فرهنگ، زبان، رفتار، ارزش‌ها، باورها و سنت‌هایی هستند و در این دهکده‌ی جهانی روبه‌روی هم یا در کنار هم قرار می‌گیرند. آنان با هم زندگی می‌کنند، به مقابله با هم می‌پردازند یا بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. تفاوت‌ها و پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی نقش مهمی در این تعاملات ایفا کرده و زبان ارتباطات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بدین ترتیب، اطلاعات اهمیت اساسی پیدا می‌کند... > بیشتر

مرجع

پوستر یک ایده است؛ مقدمه‌ای بر آثار طراحی گرافیک رومن چیشلویش

دیوید کراولی

رومن چیشلویش به لهستان ـ بزرگترین مرکز داوری پوستر ـ لقب «سرزمین پوستر» داد. در حالی‌که در سال‌های پس از ۱۹۴۵ پوستر در بسیاری از کشورهای اروپایی رو به نابودی می‌رفت، مردم جمهوری سوسیالیستی لهستان از توجه هنرمندان و طراحان خلاق به اهمیت پوستر لذت می‌بردند. این پوسترها برای اعلام فیلم یا تئاتر جدید ساخته می‌شدند ولی هدف رسمی‌شان تبلیغات یا جلب توجه خریداران بلیط نبود. چیشلویش به نسل دوم مدرسه‌ی پوستر لهستان تعلق داشت. او فعالیت حرفه‌ای خود را در اواسط دهه‌ی ۵۰ میلادی که آزادی بیان کمتر سرکوب می‌شد آغاز کرد و در عرض چند سال به خاطر ساختن فیلم‌های فراواقعی... > بیشتر

آرشیو

فریدونِ آوِ طراح

آریا کسایی

این متن برای آشنایی با فریدونِ آوِ طراح گرافیک است؛ آشنایی با فریدونِ آوِ هنرمند، مجموعه‌دار، گالری‌دار، مدیرهنری، حامی و نمایشگاه‌گردان به گونه‌ای دیگر باید باشد. فریدون آو متولد ۱۳۲۴ در تهران است. از خانواده‌ای زرتشتی و با اصلیتی یزدی. در هشت‌سالگی به مدرسه‌ای شبانه‌روزی در انگلستان فرستاده می‌شود و در هجده‌سالگی به دانشگاه ایالتی آریزونا می‌رود و در رشته‌ی مهندسی‌‌ کشاورزی ثبت‌نام می‌کند. مسئول بخش فرهنگی اتحادیه‌ی دانشجویان می‌شود و رویدادهای فرهنگی از جمله نمایش فیلم، اجرای تئاتر و موسیقی و نمایشگاه را برنامه‌ریزی می‌کند. به توصیه‌ی رئیس دانشگاه پس از دو سال تغییرر رشته می‌دهد... > بیشتر

گوناگون

تمرین روزانه؛ مروری بر آثار رنادا گرا (استودیو پلورال)

پویا احمدی

رنادا گرا طراح گرافیک برزیلی مقیم شهر شیکاگو است. او یکی از شرکا و بنیانگذاران استودیو پلورال و نایب‌رئیس سابق انستیتوی طراحی گرافیک امریکا (ای. آی. جی. ای) است. رنادا دوران کودکی خود را در شهر ریودوژانیرو برزیل گذراند و در سال ۱۹۹۶ لیسانس‌اش را از دانشگاه کاتولیک پونتیفسیا دریافت کرد. در سال ۲۰۰۵ رنادا و همسرش به شهر شیکاگو مهاجرت کردند. حس کنجکاوی و اشتیاق رنادا به دیزاین و تایپوگرافی او را روانه‌ی شهر بازل سوییس و شرکت در ورکشاپ ولفگانگ واینگارت کرد. پس از بازگشت به شیکاگو رنادا تصمیم به ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه ایلینوی گرفت و در همین دوره با همکار و شریک کاری آینده‌ی خود جرمایا چیو آشنا شد. پس از فارغ‌التحصیلی، جرمایا و رنادا استودیوی پل... > بیشتر