نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۴

گوناگون

در باب طراحی، ترجمه و پژوهش

چینزیا فه‌رارا

بحث در باب طراحی ارتباط بصری مستلزم این است که مسئله‌ی ترجمه هم به‌طور مداوم و به موازات آن، صرف نظر از محتوای مورد بحث، مطرح شود. بحث روی طراحی ارتباط بصری برای موسیقی شامل دو مرحله‌ی ترجمه است، چرا که دو نوع تغییر را ایجاب می‌کند؛ تغییر فرم بیان محتوا از فرم اصلی و تغییر اصل ماهیت موسیقی، از انتزاعی و ناملموس، به عینی و ملموس. در این فرایند، که ممکن است ارزش هرمنوتیک به خود بگیرد، طراح به‌عنوان مترجم عمل می‌کند؛ در این فرايند، او برای انتقال مفهوم یا به‌عبارتی «گذر از پلِ ارتباطی» دست به ابزارها می‌برد و با تغییر درو‌نمایه‌ی مفاهیم سعی می‌کند تا ترجمانی مرئی از محتوایی نامرئی ارائه کند.
البته هیچ چیز به اندازه‌ی سادگی ظاهری عبارت «ترجمه» نمی‌تواند فریبنده باشد. ترجمه فراتر از فرایند صرفاً خودکار جایگزینی واژه‌هاست. در‌مقابل معنای تحت‌اللفظی این واژه در انگلیسی عبارت است از: «حمل فرم حامل یک فکر از جایی به جای دیگر، تعبیر واژه و ارائه‌ی عمیق معنای اصیل». خورخه لوئیس بورخس‌ از مترجمش می‌خواهد خود را محدود به واژه‌های مکتوب نکند و بالاتر برود، خودش را از مسیرهای پرشیب بالا بکشد تا بتواند به درست‌ترین نیت او از واژه‌ها برسد، از استعاره‌ی استفاده از زبان فراتر برود و بتواند واقعیت را به شیوه‌ای ناکامل و ناتمام به تصویر بکشد. بیشتر >

چینزیا فه‌رارا

طراح گرافیک، معمار، پژوهشگر و استاد دانشگاه پالرمو، پرزیدنت انجمن دیزاین و ارتباطات بصری ایتالیا است. در کنار طراحی، به تدریس و سخنرانی در کنفرانس‌های بین‌المللی، دانشگاه‌ها و مدارس دیزاین در ایتالیا مشغول است. او تاکنون مقالات متعددی در مجلات ملی و بین‌المللی منتشر کرده و سرپرستی و برگزاری کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های گوناگون را به‌عهده داشته است. فه‌رارا در جزیره‌ی سیسیل زندگی و کار می‌کند؛ جایی که به قول خودش بیشتر به یک قاره می‌ماند تا یک جزیره. cinzia.ferrara@unipa.it

دیزاینِ‭ ‬موسیقی‭ ‬و‭ ‬موسیقیِ‭ ‬دیزاین

مجید عباسی

> بیشتر

نظر ـ ۱

موسیقی، دیزاین بر بستر زمان

امير صراف

> بیشتر

نظر ـ ۲

پوستر من را بشنوید

روشنک کیقبادی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

طراحی که هر کلاهی سرش نمی‌رود

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه

صدای طراح! درباره‌ی طراحی جلد آثار موسیقی در ایران، ۱۳۵۴ تا ۱۳۹۷

معراج قنبری

> بیشتر

طراحی امروز

صداهای تصادفی؛ تصاویر مبهم

پویا احمدی

> بیشتر

رو‌به‌رو

شور و قدرت؛ روبه‌رو با فونس هیکمان

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

مجله و موسیقی

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع ـ ۲

ضبط نسخه‌های موسیقی معاصر

غزال پریزاد

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

ملودیا و آن سال‌ها

الکساندرا سانکوا

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

طراح جلد: ندارد؛ نگاهی سریع به طراحی جلد صفحه‌های وینیل در ایران

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

در یک نگاه

ژوزف مولر بروکمان‌‌؛ آغازگر و پیشرو

مجید عباسی

> بیشتر