نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 39

گوناگون ـ ۲

ادباسترز؛ هیاهوگران فرهنگی

روشنک کیقبادی

ما شبکه‌ای جهانی از فعالان، نویسندگان، هنرمندان، طراحان، هکرها، زرنگ‌ها، شاعران، فیلسوفان و پانک‌ها هستیم. به ما بپیوندید. ادباسترز 

ادباسترز مجله‌ای کانادایی است که در سال ۱۹۸۹ کیل لسن و بیل شمالز در ونکوور تاسیس کردند. این مجله جنبش‌هایی را مانند روز تحریم خرید، هفته‌ی خاموشی تلویزیون‌ها و اشغال وال استریت راه‌اندازی کرده است.
آنها خودشان را «هیاهوگران فرهنگی» می‌نامند که علیه سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی و «با اشغال دشمنانه‌ی فضاهای روانی، مادی و فرهنگی ما توسط نیروهای بازاری مبارزه می‌کنند.» همان‏طور که ریک پوینر می‌گوید: «روش‌های مورد حمایت آنها شامل «آزادسازی بیلبورد» (با افزودن اطلاعاتی به آگهی‌های بازرگانی موجود به منظور وارونه‌سازی معنای آنها)، آگهی‌های طنزآمیز و ناسازگار یا «واژگهی‏ها» و برنامه‌های تلویزیونی بازاریابی اجتماعی («ضد آگهی‌های بازرگانی») درباره‌ی موضوعاتی مانند مُد و فجایع زیست محیطی می‌شود.»
به عنوان مثال روز «تحریم خرید» روزی است که مردم را به نخریدن تشویق می‌کند و اقدامی‌ علیه مصرف‌گرایی و فرهنگ خرید است. این کار از انتخاب آگاهانه هنگام خرید و حمایت از کسب و کارهای محلی و مستقل به جای کمک به شرکت‌های بزرگ طرفداری می‌کند. میلیون‌ها نفر در بیش از شصت کشور جهان از اوایل سال ۱۹۹۰ به روز «تحریم خرید» پیوسته‌اند. نمونه‌های دیگر، ضد آگهی‌ها و آگهی‌های تقلیدی طنزآمیز هستند که در مخالفت با نایکی13 یا مک دونالدز14 به وجود آمده‌اند. این آگهی‌ها توجه را به ماهیت و قصد حقیقی آگهی‌دهندگان در آگهی‌های حقیقی و «واقعی» جلب و مقصود آنها را از طریق تقلید طنزآمیز افشا می‌کنند. آگهی‌های مک دونالدز درباره‌ی ماهیت ناسالم غذاها و فرهنگ زیاده‌روی در آنها و آگهی‌های نایکی درباره‌ی اقدامات غیرمنصفانه‌ی بازرگانی و سیاست‌های برندسازی جهانی است. در واژگهی‌ها، آنها نگاهی عمیق‌تر دارند و از بینندگان می‌خواهند که آگهی‌ها را «بفهمند»، ساختارشکنی کنند و وارد سیاست دیداری نگاره‌ها و پیام‌ها بشوند.

بیشتر >

روشنک کیقبادی

دارای درجــه‌ی دکــتـرا در رشــتـه‌ی هنــر و تـعــلیم و تربـیــت هنر از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و دانش‌آموخته‌ی طراحی گرافیک در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. او چندین ســال اســتاد رشتــه‌ی ارتبـــاط تصــویری در دانشــگاه ایالتی نیویورک بوده است.  روشنک در مورد هنر و هنرمندان معاصر ایران و بخصوص طراحی و تایپوگرافی می‌نویسد و مقاله‌های او تا به حال در نشریه‌های متعددی از جمله «ای‌آی‌جی‌ای وُیس» و همینطور «دیزاین آبزرور» منتشر شده‌اند و کارهای هنری او در سطح جهانی به نمايش در آمده‌اند. علاوه بر این نوشته‌های دیگر او را در بلاگ «آرت سیرکل» می‌‌توانید بخوانید. roshanakkeyghobadi@yahoo.com

طراحان گرافیک، بیگانگان آشنا

علی رشیدی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

پرونده‌ی یک مبتلا به او سی پی دی؛ درباره‌‏ی علی افسرپور و کارهایش

سیامک پورجبار

> بیشتر

پروژه

فستیوال بهـار؛ تجربه‏‌ی هنر شهری در مشهد

احسان مهدوی

> بیشتر

طراحی امروز

غول‌های تبلیغاتی دنیا

بابک معدن‌دار

> بیشتر

روبه‌رو

عینی، ذهنی و بصری؛ روبه‌رو با فیلکس ففلی (استودیو فایکسن)

پویا احمدی

> بیشتر

مرجع

طراحی برنامه؛ بزرگداشت کارل گرشتنر

پگاه احمدی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

فراتر از زمان؛‌ نگاهی به یک دوره‌ی تاریخی درخشان

معراج قنبری

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

یک اتفاق ویژه

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

مشما؛ عروسک‌های رضا و امیر علوی

سهراب مالمیر

> بیشتر