نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 39

روبه‌رو

عینی، ذهنی و بصری؛ روبه‌رو با فیلکس ففلی (استودیو فایکسن)

پویا احمدی

استودیو فایکسن (فیلکس ففلی، رافا‌ئل لویتنگر، دنیل پیتر) یک استودیوی طراحی مستقل مستقر در لوتسرن (سوئیس) است که در زمینه‏ی هویت بصری فعالیت می‏کند. این استودیو همچنین در سایر زمینه‏های دیگر از جمله طراحی گرافیک، طراحی داخلی، طراحی مُد، طراحی تایپ و انیمیشن نیز کار می‏کنند. استودیو فایکسن با کارفرمایان بین‏المللی مانند نایکی، گوگل، ریبوک، نیویورک تایمز و همچنین به صورت محلی با نهادهایی مانند واندرلاست، جشنواره نویی سونور در فرانسه، دانشگاه علوم کاربردی و هنر لوتسرن، سودپل، و تئاتر لوتسرن همکاری می‏کنند.

استودیو فایکسِن، به ما بگویید در آغاز چگونه شکل گرفت و چه چیزی شما سه نفر را دور هم جمع کرد؟ می‏توانید بگویید چطور به صورت تیمی کار می‌کنید؟
در آغاز استودیو را خودم به‏تنهایی راه انداختم. اما بعد از مدتی متوجه شدم که در بلندمدت تنها کار کردن جذابیت چندانی ندارد. وقتی می‏بینید که ترکیب استعدادها چه می‏کند احساس شگفت‏انگیزی پیدا می‏کنید. سنت ریشه‏داری وجود دارد که کار طراحان گرافیک را فردی می‏بیند. اما من فکر می‏کنم ما در دوران دیگری زندگی می‏کنیم. امروز مسأله کار تیمی و همکاری است و دوره‌ی این ایده که یک نفر همه‏چیز را بداند و بسازد به سر رسیده است. هر چه تعداد افرادی که روی یک پروژه کار می‏کنند بیشتر باشد، حاصل کار بهتر است. هر چه نگاه‏ها و استعدادهای بیشتری را وارد کار خود کنیم بیشتر نفع می‏بریم. همچنین ــ اگر راستش را بخواهید ــ جشن گرفتن موفقیت به صورت گروهی خیلی جذاب‏تر است. ما با هم می‏جنگیم، اهدافمان روشن است و اگر روزی یکی از ما سرحال نباشد بقیه به او کمک می‏کنند که روی واقعیت متمرکز شود.

بیشتر >

پویا احمدی

تایپوگرافر و مدیر هنری مستقر در شهر شیکاگو است. او پروفسور دیزاین و عضو هیات علمی در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، و از سال ۲۰۱۰ عضو هیأت تحریریه مجله نشان بوده است. آثار او در مجلات و نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله ای.آی.جی.ای، کلوپ طراحان تایپ نیویورک، دوسالانه‌ی دیزاین مسکو، و مجله‌های ایتس نایس دَت، گرافیک، گرافیس، اِتَپ، آی.‌آن.دیزاین و… به‌نمایش درآمده است. او فارغ‌التحصیل در مقطع فوق لیسانس از مدرسه دیزاین بازل و دانشگاه ایلینوی است. pouyahmadi@gmail.com

طراحان گرافیک، بیگانگان آشنا

علی رشیدی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

پرونده‌ی یک مبتلا به او سی پی دی؛ درباره‌‏ی علی افسرپور و کارهایش

سیامک پورجبار

> بیشتر

پروژه

فستیوال بهـار؛ تجربه‏‌ی هنر شهری در مشهد

احسان مهدوی

> بیشتر

طراحی امروز

غول‌های تبلیغاتی دنیا

بابک معدن‌دار

> بیشتر

مرجع

طراحی برنامه؛ بزرگداشت کارل گرشتنر

پگاه احمدی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

فراتر از زمان؛‌ نگاهی به یک دوره‌ی تاریخی درخشان

معراج قنبری

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

یک اتفاق ویژه

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

مشما؛ عروسک‌های رضا و امیر علوی

سهراب مالمیر

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

ادباسترز؛ هیاهوگران فرهنگی

روشنک کیقبادی

> بیشتر