نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 30

مرجع

آنتون استانکوفسکی، تفکر فرآیندگونه و کار فرآیندگونه

اینوار ـ توره هولاوس

آنتون استانکوفسکی (۱۹۹۸ ـ ۱۹۰۶) متعلق به نسل پیشتاز طراحی گرافیک در نیمه‌ی دوم قرن بیستم است و نقش مهمی تقریباً در تمامی حوزه‌های ارتباطات بصری و نیز رشته‌ی هنر داشته است. دامنه‌ی حرفه‌ای کار او در طول بیش از پنجاه سال کار پر ثمر، از اواخر دهه‌ی ۱۹۲۰ به بعد، به‌شدت تحت تأثیر مشکلات ناشی از جنگ جهانی دوم و دوران زندانی‌بودنش تغییر می‌کند، او هنر و دیزاین را با شیوه‌ی منحصر به‌فرد و مشخص خویش به هم مرتبط می‌سازد و به آن قوت می‌بخشد.
او در سال ۱۹۲۹ به زوریخ نقل مکان کرده و با گروه فرهنگی زوریخ کانکریت ارتباط برقرار می‌کند. برخی اعضای این گروه از جمله ریشارد پاول اوزه، هربرت ماتر، ماکس بیل و وِرِنا لونزنبرگ، جزو مهم‌ترین افرادی بودند که نقش بسزایی در جنبش هنر و دیزاین در ابتدای قرن بیستم داشته‌اند. شهرت استانکوفسکی در این دوره به دلیل کارهای متنوع و بدیع‌اش در زمینه‌ی طراحی بصری، تایپوگرافی و عکاسی و ارائه‌ی خاص‌شان در رسانه‌ها فزونی می‌یابد. طی این سال‌ها او تئوری مشهور خود به نام تئوری دیزاین را تکمیل کرده و فروش‌های اصولی نحوه‌ی بیان خلاق خویش را بنیان می‌نهد.
فرآیند خلاق: چه چیزی نگرش و ره‌یافت استانکوفسکی را این چنین خاص و منحصر به‌فرد می‌کند؟ بیشتر >

اینوار ـ توره هولاوس

invartorre.hollaus@fhnw.ch

دو یادداشت: سی شماره؛ آغاز ده سالگی و سردبیر مهمان

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

طراحی، فرآیند و تحقیق

میشائیل رنر

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

علی‌رضا مصطفی‌زاده، از طراح گرافیک تا مدیر خلاقیت

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه-1

قلم برتر

ساعد مشکی

> بیشتر

پروژه-2

آینه‌ی زمان؛ ‫پروژه‌ی تحقیقی دیزاین کامبیز شافعی

میلان بوتنر

> بیشتر

طراحی امروز

پوستری برای موزه‌ی معماری سوئیس

میشائیل رنر

> بیشتر

روبه‌رو

درباره‌ی فرآیند، آموزش، طراحی و «چیزهای دیگر»؛ روبه‌رو با گرگوری واینز

میشائیل رنر

> بیشتر

گوناگون - 1

بررسی موردی: ‪»‬تحقیق _ اجرایی نشانه‌ای‪«‬ به‌عنوان روش تحقیق در طراحی اطلاعات

پالوما لوپز گرونینگر

> بیشتر

گوناگون - 2

استحاله‌ی کتاب / پیکره‌های کتابِ هلفرید هاگن‌برگ

مجید عباسی

> بیشتر