نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 30

نظر

طراحی، فرآیند و تحقیق

میشائیل رنر

۱/ به‌عنوان دست‌اندرکار حیطه‌ی ارتباطات بصری، طراحی ارتباطات و طراحی گرافیک، می‌دانیم که نتیجه‌ی فرآیند یک دست‌آورد ندانسته و غیرمنتظره چه معنایی دارد. می‌دانیم که نمی‌توانیم برای پوستری که شبیه پوستر یک برنامه‌ی تبلیغاتی تازه برگزارشده است، قرارداد ببندیم. و آگاهیم که این امر نسبت به ذهنیت پیشین خاطره‌ی جمعی جامعه در مورد نتیجه‌ی یک طرح، یک کج‌رفتاری محسوب و باعث عدم توجه بیننده می‌شود.
۲/ بر اساس این طرز تفکر، یک چیز جدید، قبلاً دیده نشده و یا یک نتیجه‌ی غافلگیرکننده به قضاوت طراح، هنرمند و یا معمار وابسته نیست. گرچه جامعه‌ی خلاق تمایل دارد از این حقیقت چشم بپوشد، اما طراح یا کسی که طراحی برایش یا در موردش انجام می‌شود قسمتی از (مفهوم) زمینه‌ی تاریخی، اجتماعی و فرهنگی است و تا حد زیادی تعیین‌کننده‌ی این واقعیت‌ است که چه چیزی آشنا، متعارف، محرک و یا جدید است. در فلسفه‌ی اجتماعی بعضی‌ها مدعی‌اند که جدید (نو) یعنی آنچه که تغییری است در مسیر ارزش‌های یک جامعه. چیزی که برای عده‌ای کم اهمیت است می‌تواند برای دیگران حقیقی و بدیع شمرده شود*. این توصیف بسیار گسترده است اما کاربرد دقیق این مفهوم برای طراح، هنرمند یا معمار به معنای این است که یک چیز جدید نمی‌تواند از آرشیوی جمع‌آوری شده و فراموش شده بیرون آورده شود. در مقابل این توصیف بیشتر >

میشائیل رنر

متولد ۱۹۶۱ کار حرفه‌ای خود را پس از پایان تحصیلات در مدرسه‌ی دیزاین بازل با تجربه در شرکت کامپیوتری اپل و همزمان در سال ۱۹۸۶ با تحول در دنیای دیجیتال آغاز کرد. در سال ۱۹۹۹ مدیریت انستیتوی ارتباطات بصری در مدرسه‌ی دیزاین بازل را به‌عهده گرفت. او عضو مرکز ملی پژوهش آیکونیک سوییس (۲۰۰۵ ـ ۲۰۱۳) بوده است. فعالیت‌های پژوهشی او بر بنیان توسعه تواناهایی موجود در دیزاین شکل گرفته که خلق تصویر، موضوع محوری پژوهش و روش‌شناسی او در فرایند دیزاین است. تا کنون کارگاه‌ها و سخنرانی‌های او در نقاط مختلف اروپا و جهان از جمله در موزه‌‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار شده است. رنر عضو اتحادیه‌ی بین‌المللی طراحی گرافیک (ای.جی.آی) است. michael.renner@fhnw.ch

دو یادداشت: سی شماره؛ آغاز ده سالگی و سردبیر مهمان

مجید عباسی

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

علی‌رضا مصطفی‌زاده، از طراح گرافیک تا مدیر خلاقیت

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه-1

قلم برتر

ساعد مشکی

> بیشتر

پروژه-2

آینه‌ی زمان؛ ‫پروژه‌ی تحقیقی دیزاین کامبیز شافعی

میلان بوتنر

> بیشتر

طراحی امروز

پوستری برای موزه‌ی معماری سوئیس

میشائیل رنر

> بیشتر

روبه‌رو

درباره‌ی فرآیند، آموزش، طراحی و «چیزهای دیگر»؛ روبه‌رو با گرگوری واینز

میشائیل رنر

> بیشتر

مرجع

آنتون استانکوفسکی، تفکر فرآیندگونه و کار فرآیندگونه

اینوار ـ توره هولاوس

> بیشتر

گوناگون - 1

بررسی موردی: ‪»‬تحقیق _ اجرایی نشانه‌ای‪«‬ به‌عنوان روش تحقیق در طراحی اطلاعات

پالوما لوپز گرونینگر

> بیشتر

گوناگون - 2

استحاله‌ی کتاب / پیکره‌های کتابِ هلفرید هاگن‌برگ

مجید عباسی

> بیشتر