طراحی پوستر معاصر، بهخصوص در دههی اخیر، دستخوش تغییرات متعددی شده است. با ظهور «نشر رومیزی» در دههی نود میلادی و رواج گستردهی فنون دیجیتال و دموکراتیزه شدن آن در حیطهی طراحی گرافیک، ابزار تولید آثار گرافیکی بیشتر از پیش در دسترس عموم قرار گرفته است. از طرف دیگر دسترسی نامحدود و لحظهای به اطلاعات از طریق اینترنت ماهیت و اصل وجودی بسیاری از آثار چاپی از جمله پوستر را دچار دگرگونی کرده است. به این معنی که پوستر در جامعهی معاصر به سختی نقش یک ابزار اطلاعرسانی را بازی میکند؛ بلکه رسانههای جمعی بار این مسئولیت را به راحتی، با سرعت و گستردگی بیشتر به دوش میکشند. بسیاری از اطلاعاتی که به صورت عمده از طریق روزنامه، مجله و پوستر به مخاطب انتقال داده میشدند، به واسطهی پیشرفت تکنولوژی و رواج دسترسی گسترده به اینترنت به این محیط نقل مکان کردهاند. این امر خود ارمغانآور آزادی هرچه بیشتر در عرصهی گرافیک چاپی شده است. از سوی دیگر، طراحی گرافیک سنتی که صرفاً سعی در انتقال اطلاعات داشت، بیشتر از پیش مهجور شده است.
همانطور که ظهور عکاسی در قرن نوزدهم میلادی منجر به رویگرداندن نقاشان از رئالیسم، و تولد گرایشهای ذهنی و شخصیتر مانند امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم انتزاعی و دادائیسم شد، طراحی پوستر معاصر
بیشتر >