امریکا هیچوقت به دانشجویان بینالمللی آسان نگرفته است، اما آنها دستهدسته به اینجا میآیند. تحسین سرسختی آنها در غلبه بر بروکراسی دولت، فشار مالی، آداب و رسوم بیگانه و زبان عجیب و غریب کافی نیست، بلکه باید آنها را تجلیل کرد. ممکن است دانشجویان خارجی فکر کنند امریکاییها در حقشان لطف میکنند، ولی لطف آنها به فرهنگ طراحی گرافیکی که به آن «هجوم میآورند» هم اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.
شاید فکر کنید «هجوم آوردن» بار منفی دارد. اگر من از آن کلهشقهای دستراستی بودم که طرفدار بستن مرزها هستند و معتقدند «این خارجیها دارند کار و بار و زنهای ما را از چنگمان درمیآورند» این حرف توهین محسوب میشد. ولی همانند «هجوم بریتانیا» که در دههی ۱۹۶۰ پای گروههای موسیقی انگلیسی بزرگی را به ایالات متحده باز کرد، موجهای دانشجویان خارجی، بهویژه در نیویورک و به طور خاصتر در مدرسهی هنرهای تجسمی که در آن همراه با لیتا تالاریکو رئیس برنامهی طراحی «طراح به مثابه: کارآفرین» هستم، به دلایل متعدد خوشایند است. پارهای از این دلایل را برمیشمارم:
۱. دیزاین از همیشه جهانیتر (و در نتیجه همگن) میشود. اگر چه دانشجویان خارجی ممکن است مایههایی از این هنر را با خود به بیرون ببرند، اما تردیدی نیست که با رهیافتها
بیشتر >