نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 37

نظر

زنان و دیزاین: چه چیزی عوض شده؟

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

به‭ ‬عقب‭ ‬برگردیم‭.‬
بیشتر‭ ‬از‭ ‬نصف‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬می‏خواستند‭ ‬در‭ ‬مدرسه‌ی‭ ‬هنر‭ ‬باوهاوس ‬ثبت‭ ‬نام‭ ‬کنند‭ ‬زن‭ ‬بودند‭. ‬با‭ ‬وجود‭ ‬این،‭ ‬بخش‭ ‬مجزایی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬تسهیلات‭ ‬زنان‮»‬‭ ‬برای‭ ‬آن‌ها‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬استعدادشان‭ ‬تهدیدی‭ ‬برای‭ ‬مردان‭ ‬ایجاد‭ ‬نکند‭. ‬اگرچه‭ ‬باوهاوس‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬آغاز‭ ‬به‭ ‬کارش‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۹۱۹ ‬اعلام‭ ‬کرده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬برابری‭ ‬زن‭ ‬و‭ ‬مرد‭ ‬معتقد‭ ‬است،‭ ‬تصمیم‭ ‬والتِر‭ ‬گروپیوس ‬برای‭ ‬تفکیک‭ ‬این‭ ‬زنان‭ ‬بی‏تردید‭ ‬اشتباه‭ ‬بود‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬حال،‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬سد‭ ‬راه‭ ‬استعداد،‭ ‬شور‭ ‬یا‭ ‬آفرینندگی‭ ‬زنان‭ ‬نشد‭.‬
رساله‌ی‭ ‬‮«‬زنان‭ ‬باوهاوس‮»‬‭ ‬اثر‭ ‬اولریکه‭ ‬مولِر ‬که‭ ‬به‌تازگی‭ ‬منتشر‭ ‬شده‭ ‬کار‭ ‬بیست‭ ‬زن‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مدرسه‌ی‭ ‬هنر‭ ‬با‭ ‬شور‭ ‬و‭ ‬حرارت‭ ‬به‭ ‬تدریس،‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬آفرینش‭ ‬پرداختند‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬عالی‎ترین‭ ‬سطح‭ ‬پیش‭ ‬رفتند‭ ‬به‌تفصیل‭ ‬شرح‭ ‬می‌دهد‭. ‬این‭ ‬زنان‭ ‬تأثیرگذار‭ (‬شامل‭ ‬آنی‭ ‬آلبِرس،‭ ‬ماری‌آنه‭ ‬برَنت،‭ ‬گِرترود‭ ‬آرنت‭ ‬و‭ ‬بسیاری‭ ‬دیگر‭) ‬باید‭ ‬نام‌هایی‭ ‬برجسته‭ ‬و‭ ‬بارز‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬هنر‭ ‬و‭ ‬دیزاین‭ ‬باشند‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬حال،‭ ‬این‭ ‬زنان‭ ‬درخشان‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬گسترده‭ ‬شناخته‌شده‭ ‬نیستند‭. ‬ما‭ ‬با‭ ‬نام‎های‭ ‬مردان‭ ‬باوهاوس‭ ‬بسیار‭ ‬آشناتریم‭: ‬والتر‭ ‬گروپیوس،‭ ‬لاسلو‭ ‬موهولی‌ــ‌ناگی،‭ ‬یوزِف‭ ‬آلبِرس،‭ ‬هِربِرت‭ ‬بایِر،‭ ‬لودویک‭ ‬میس‭ ‬وَن‭ ‬دِر‭ ‬روهه ‬و‭ ‬غیره‭. ‬می‌توانیم‭ ‬تصور‭ ‬کنیم‭ ‬که‭ ‬همین‭ ‬مسئله‭ ‬برای‭ ‬زنان‭ ‬هنرمند‭ ‬و‭ ‬طراح‭ ‬بی‌شماری‭ ‬که‭ ‬قبل‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬دوران‭ ‬باوهاوس‭ ‬زندگی‭ ‬و‭ ‬کار‭ ‬می‌کردند‭ ‬صادق‭ ‬است‭.‬ بیشتر >

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

متولد ۱۹۸۲، طراح گرافیک و ارتباطات، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر است و از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان ویراستار زبان انگلیسی و نویسنده مقالات گوناگون با مجله‌ی نشان همکاری می‌کند. او فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی دیزاین بازل در سوییس و هم اکنون استادیار دپارتمان دیزاین در دانشگاه سینسیناتی است و تجسم داده‌ها، تایپوگرافی، روش‌شناسی دیزاین با تمرکز بر روی «شهروند جهانی» و «تیزهوشی دیزاین» تدریس می‌کند. او پس از فارغ‌التحصیلی برای سفارش‌دهندگان متعددی در نیویورک، سن فرانسیسکو، سیاتل و بخش فرانسوی کوه‌های آلپ کار کرده است. کارهای امیلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نمایش داده شده و در نشریات تخصصی به‌چاپ رسیده است. emily.verba@uc.edu

زنان و دیزاین

مجید عباسی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی ـ ۱

وقتی پای یک زن در میان است! درباره‌ی پریسا تشکری و فعالیت‌هایش

مجید کاشانی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی ـ ۲

با چمدانى پر از دیزاین؛ نگاهی به کارهای میترا شاهسوند

علیرضا مصطفی‌زاده

> بیشتر

طراحی امروز

مقاله‏‌ای درباره‏‌ی آنته لنز

وانینا پینتر

> بیشتر

روبه‌رو

ساختِ اطلس: روبه‌رو با آستريد اِستاورو

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تایپوگرافی تجربی: نگاهی به آثار رُزماری تیسی

کریستف بیگنِنس 

> بیشتر

مرجع ـ 2

لوسیل تنازاس: یک خانه به‌دوش فرهنگی

علی رشیدی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

زنان طراح: گذر شهاب‌ها

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

به‌خاطرِ دلشیفتگی به حروف؛ کرول والر و کلوپ طراحان تایپ

پویا احمدی

> بیشتر

گوناگون

جایگاه پیرایه: جنگل تایپوگرافی مرین بنچیز

روشنک کیقبادی

> بیشتر