نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 23

پاییز ١٣٨٩

ویژه‌ی طراحی اطلاعات

با مطالبی از اریک اشپیکرمان، پویا احمدی، بهروز حریری، مسعود سپهر، کامبیز شافعی، ستاره شمعدانی، رزا شهسواری، مجید عباسی، مجید کاشانی، آریا کسایی و استیون هلر

اطلاعات، طراح و طراحی اطلاعات

مجید عباسی

مبحث طراحی اطلاعات شامل بخش‌های مختلفی است که تا به‌حال در کشور ما نه در بین حرفه‌ا‌ی‌ها چندان مطرح بوده و نه در میان سفارش‌دهندگان. طراحی اطلاعات در ویکی‌پدیا فقط به چند زبان توضیح داده شده است. حتی در دایرةالمعارف بریتانیکا اسمی از آن برده نشده، اما در حال حاضر یکی از مطرح‌ترین رشته‌های ارتباط تصویری در عرصه‌ی بین‌المللی به‌شمار می‌رود، پس هنوز جوان است. در دنیای سریع امروز اطلاع‌رسانی نقش مهمی دارد، و طراحی درست آن به دانش و خلاقیت نیاز دارد. طراحی اطلاعات بسیار فراتر از طراحی علائم، نشانه‌ها و تابلوهای شهری است و دنیایی ناشناخته، جذاب و غیرقابل پیش‌بینی را... > بیشتر

نظر

طراحی اطلاعات

اریک اشپیکرمان

اسمش را گذاشته‌اند «اضطراب اطلاعات»، و کیست که از آن در عذاب نباشد؟ ما بی وقفه زیر بمباران پیام‌ها هستیم؛ پیام‌هایی که می‌خواهند ما را به نگاه کردن، گوش کردن، و واکنش نشان دادن وادار کنند. ولی بعضی از این پیام‌ها از بقیه مهم‌ترند. شاید ما بدون آگهی‌های پستی و تجارتی آسوده‌تر باشیم، ولی اطلاعاتی که لازم داریم معمولاً به‌صورتی ارائه نمی‌شوند که به‌آسانی برایمان قابل فهم باشند؛ به همه‌ی آن بروشورها، تابلوهای خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، صورت‌حساب‌های برق و پرسش‌نامه‌های مالیاتی فکر کنید که سعی می‌کنید بخوانید و انگار هرگز پاسخی برای پرسش‌های شما ندارند. همه‌ی این شکل‌های آشنای ارتباط، حاوی اطلاعاتی... > بیشتر

طراح معاصر ایرانی

فرهاد در سرزمین عجایب

آریا کسایی

فرهاد فزونی یک طراح گرافیک غیرحرفه‌ای تمام عیار است. گرافیک برای فرهاد وسیله‌ای است که به‌واسطه‌ی آن، علاقمندی‌ها و تجربه‌های شخصی‌اش را به دیگران نشان می‌دهد. گاهی شعر می‌گوید، گاهی داستان می‌نویسد، گاهی طراحی می‌کند، گاهی ویدئو می‌سازد و همان علاقه‌ها را به شیوه‌های دیگر هم ثبت می‌کند و همه‌ی این‌ها را بسیار غریزی و با غرور حرفه‌ای خاصی انجام می‌دهد. او حرص و شهوتِ سیری‌ناپذیری در کار کردن دارد و در این انبوه کار کردن، آزمون و خطا به بخشی از فرآیند کاری‌اش تبدیل شده است. گاهی حتی مرز بین تجربه‌های شخصی او و اثری که قرار است در یک ساحت عمومی دیده شود، قابل تشخیص... > بیشتر

پروژه

علائم و نشانه‌های راه‌آهن شهری متروی تهران و حومه

مسعود سپهر

در حال حاضر روزانه نزدیک به سه میلیون نفر از قطارهای راه‌آهن شهری تهران (مترو) استفاده می‌کنند. شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، در سال ١٣٨٧ ، برای افزایش ایمنی و آسایش مسافران خود، همزمان با بالابردن کیفیت سفر و سرعت و قابلیت در جابجا کردن مسافران، به طراحی و بازطراحی مجموعه‌ی علائم و تابلوهای راهنمای خود اقدام کرد. مجموعه‌ی علائم و نشانه‌های راه‌آهن شهری یا متروی تهران و حومه، در کارگاه گرافیک سپهر با همکاری پدرام حربی و مسعود سپهر در سال ١٣٨٧ طراحی شد و پس از تصویب شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری یا متروی تهران، در سال ١٣٨٨ مورد استفاده قرار گرفت. متروی تهران... > بیشتر

طراحی امروز

کاتالوگ تری: کنترل شده/نشده

کامبیز شافعی

اطلاعات و مجموعه داده‌های پیچیده را نمی‌توان مستقیماً از طریق ابزارهای کلامی منتقل کرد؛ در نتیجه برای خلق تصویرهای روشن، نقش ابزارها و وسایل تصویرسازی اهمیت پیدا می‌کند. ابزارهای طراحی به ما امکان می‌دهند که ایده‌های خود را به اجرا در بیاوریم و علاوه بر آن، با شیوه‌های کارکرد خود موجب می‌شوند ایده‌های تاز‌ه‌ای به ذهنمان برسد. امکانات و محدودیت‌های ابزارهای طراحی این ظرفیت را دارند که بر چگونگی استفاده طراح از آن‌ها در روند طراحی تأثیر بگذارند. قلموی نقاشی به عنوان یک ابزار ادامه‌ی بدن انسان است. از آن‌جا که ابزارهای اولیه‌ی طراحی کامپیوتری تقلیدی از ابزارهای سنتی طراحی هستند، می‌توانیم بگوییم که... > بیشتر

رو‌به‌رو

رابرت اَپلتون، وُرتکس

مجید عباسی

کلمه‌ی «وُرتکس»که در عنوان اجرای شما استفاده شده است، چه معنایی دارد؟ عنوان کامل کار من «وُرتکس» زبان واحدِ دیداری شنیداری نوشتاری است. کلمه‌ی وُرتکس، حاصل صداهایی است که تبدیل به یک کلم هی ترکیبی شده است: «وی»، برای: دیداری، «او-آر»، برای شنیداری و «تکس» برای نوشتاری است. دوربین فیلمبرداری ثابتی که شما هم اکنون در این مصاحبه استفاده می‌کنید، کامپیوتر شما که در حال ضبط این گفت‌وگوست، صداها، تصاویر و نوشته‌های مربوط به این گفت‌و‌گو، همه توسط این تکنولوژی موجود ذخیره می‌شوند. چرا یک زبان (زبان واحد)؟ ریشه‌ی آن چیست و از کجا آمده است؟ شاید به این دلیل که... > بیشتر

مرجع

اسکار رابرت بلچمن: خطوط ساخت انسان

استیون هلر

در سال ١٩۶٧، وقتی در یک برنامه‌ی تلویزیونی، با یک معده، درباره‌ی مشکلات گوارشی‌اش مصاحبه شد، تبلیغات تلویزیونی به کلی دگرگون شد. این برنامه در مورد آلکاسلتزر داروی مناسب برای رفع سو‌ءهاضمه تبلیغ می‌کرد. این برنامه با موفقیتی آنی همراه بود و من نیز مانند بسیاری دیگر مجذوب طنز آن شدم. طنزی که باعث شد محصول آلکاسلتزر معروف شود. پدیدآورنده‌ی تصاویر متحرک این تبلیغ، رابرت اسکار بلچمن بود که امروزه به خاطر آثارش، سبک خاص و طنزش بسیار معروف است. هنر بلچمن حقیقتاً تاثیرگذار است و تصاویری که طراحی می کند، همواره طنزآمیز هستند. با وجودی که بسیاری از طراحان کوشیده‌اند از سبک او... > بیشتر

گوناگون

خیره در آسمان آمستردام!

پویا احمدی

پژوهش تصویری واژه‌ای کلیدی در دانش ارتباط تصویری است که به‌صورت متناوب توسط محققین، هنرمندان و طراحان استفاده شده است. این واژه توسط کریستوفر فریلینگ در مقاله‌ای با عنوان «پژوهش در هنر و دیزاین» مورد تحلیل قرار گرفته است. در این مقاله فریلینگ سعی کرده تا سه گونه‌ی مختلف از پژوهش در شاخه‌ی هنر و دیزاین را شفاف‌سازی کند: الف. پژوهش در هنر و دیزاین، ب. پژوهش از طریق هنر و دیزاین، ج. پژوهش. برای هنر و دیزاین. فریلینگ «پژوهش در هنر و دیزاین» را شناخته شده‌ترین نوع تحقیق می‌داند و آن را در حیطه‌ی تحقیقات تاریخی، تئوری‌های زیبایی‌شناسی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، در... > بیشتر