کتاب رسانهای است با طبیعت سهبعدی و متقارن. عطف کتاب محور این تقارن است. اگر عنصر زمان (مدت زمان لازم برای مطالعهی یک کتاب) را به ماهیت فیزیکی این رسانه اضافه کنیم، نتیجهی حاصل چیزی نیست جز عنصری پیچیده که طراحی آن نیازمند مهارت و دانش گسترده در حیطهی تایپوگرافی (کلان و خرد)، صفحهآرایی، ترکیببندی و درک بصری است. بنابراین میتوان این محصول خاص (کتاب) را مجموعهای از اطلاعات پیچیده و بغرنج دانست که طراح با در نظرگرفتن معیارهای اشاره شده در جهت تولید تصویر ذهنی ایدهآل خود با آنها دست و پنجه نرم میکند.
طراحی کتاب در سوییس عمری طولانی دارد. در بحبوحهی دوران جنگ جهانی دوم یان شیکولد آلمانی در این کشور پناهنده و در نهایت ارمغانآور دوبارهی این سنت شد. شیکولد تایپوگرافی نو (تایپوگرافی بنیادگرایانه) را با استدلال بر لزوم حضور عناصر بنیادی در یک اثر تایپوگرافیک موفق بنیانگذاری کرد. در دههی 50 میلادی، چهرههای برجسته در تاریخ طراحی گرافیک سوییس از قبیل ماکس بیل، جوزف مولر بروکمان، کارل گرشتنر، آرمین هافمان و امیل رودر این شیوهی طراحی را رونق و ارتقا دادند. شاید بتوان عنصر «گرید» را مهمترین مشخصهی آثار (طراحی کتاب) تولید شده در طول این سالیان دانست. طراحی کتاب معاصر
بیشتر >