در کتاب «ماشین زمان»، اچ. جی. ولز پیشبینی کرده بود که در قرن بیستویکم حلقههای شنیداری جایگزین کتاب خواهند شد؛ در کتاب «فارنهایت 451» نوشتهی ری بردبری مأموران فوقمدرن آتشنشانی برای فرونشاندن دانش و آگاهی، کتابها را میسوزاندند و در مجموعهی تلویزیونی «پیشتازان فضا، نسل بعدی» کارکنان سفینهی اینترپرایز در قرن بیستوچهارم ساکن مکانی هستند که کتاب در آن یادگار عهد عتیق است. در تخیل، آیندهی کتاب تاریک و مبهم بهنظر میرسد.
به طور مشخص از زمانی که گوتنبرگ حروف چاپی قابلجابجایی را معرفی کرد، چاپ همانا تغییرپذیر و ناپایدار بوده است. کتاب از دوران نسخههای خطی تا نرمافزارهای فونتوگرافر معاصر به مثابهی آزمایشگاهی در خدمت نویسندگان، هنرمندان، طراحان و تایپوگرافرها بوده است. باوجود آنکه کتاب محدود به جلد و صفحات داخلی آن است، نه بیش از رسانههای دیگر در تنگنا قرار گرفته است و نه کمتر از دیگر شکلهای هنری وسعت یافته است. در واقع خود قوانین و قواعد حاکم بر طراحی و چاپ کتاب، تولید آن را با مشکل روبرو کرده است. تلاشهای صورت گرفته برای تغییر شکل اولیهی کتاب، الگوهای نشر و انتظارات خوانندگان را دگرگون کرده است. اواخر قرن نوزدهم که بالارفتن سطح سواد در کشورهای صنعتی، تولید و نشر کتاب
بیشتر >