نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۶

سرمقاله‭

طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬غیرغربی

ساعد مشکی

در طرح موضوع‌ِ طراحی گرافیک غیرغربی دو منظور نهفته است: طراحی غربی و تمایز. منظور از طراحی غربی چیست؟ در حوزه‌ی طراحی گرافیک اشاره‌ی ما به این رشته در صد سال گذشته است، در عصر انقلاب صنعتی، گسترش ماشین، رونق اقتصادی، گذر از کهکشان‌های چاپ، رادیو و تلویزیون، ارتباط گسترده‌ی مردم جهان از طریق رسانه‌ها و بالاخره ظهور کامپیوتر و انفجار ارتباطات و پیام‌ها.
 باید منظور از غرب را هم مشخص کنیم. گستره‌ی غرب از کجا تا به کجاست؟ آیا مثلاً اروپای شرقی را تمام و کمال غرب می‌دانیم؟ آیا به تقسیم‌بندی جغرافیایی نظر داریم یا منظورمان حیطه‌های فرهنگی است؟ و یا هر دوی این‌ها؟ و شاید این پرسش اساسی که در جهان مجازی امروز مرزی وجود دارد که بتوانیم به این تقسیم‌بندی‌ها قائل باشیم؟
برای آنکه باز هم موضوع را جمع‌تر کنیم، غرب را غرب بعد از جنگ جهانی دوم بدانیم، یعنی اتحادیه‌ی اروپا و امریکای شمالی. منظور همان جهان سرمایه‌داری است که بخش عمده و اصلی ثروت جهان را در اختیار دارد، تبلیغات و حاکمیت رسانه‌ها در دست آن است، الگوهای آموزشی‌اش را به همه‌ی جهان تحمیل می‌کند، سیستم‌های گوناگون را طراحی می‌کند و دیگر کشورها از آ‌نها استفاده می‌کنند و آنها را سرمشق خود قرار می‌دهند؛ غربی که با انتشار کتاب‌ها، تکثیر شبکه‌های اجتماعی، رواج ماهواره‌ها و …

بیشتر >

ساعد مشکی

متولد ۱۳۴۲ و دانش آموخته‌ی‌ طراحی گرافيک از‌ دانشكده‌ هنرهای زيبای دانشگاه‌ تهران‌ است‌. او عضو انجمن‌ بين‌المللی طراحان‌ گرافيک (ای.جی.آی)، عضو انجمن‌ صنفی طراحان‌ گرافيک‌ ايران، مديرمسئول‌ و صاحب‌امتياز نشريه‌ی‌ نشان و مدیر‌مسئول نشر مشکی‌ است‌. مشکی عضو مؤسس گروه رنگ پنجم در سال ۱۳۷۹ است که نمايشگاه‌های متعددی را در داخل‌ و خارج‌ كشور برگزار كرده ‌است. او علاوه بر داوری در دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌های گوناگون، جوایز گوناگون داخلی و بین‌المللی را در کارنامه‌ی خود دارد و آثارش در نشریات و کتاب‌های متعدد منتشر شده است. saed@saedmeshki.com

نظر

زیباشناسی پسا‌دوگانه‌ای 1

روشنک کیقبادی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

الفی در حروف پیدا شد؛ دامون خان‌جانزاده

محمدرضا عبدالعلی

> بیشتر

پروژه

کارنامه‌ی تصویر ایرانی

پیمان پورحسین

> بیشتر

طراحی امروز

در ستایش حروف عربی

پویا احمدی

> بیشتر

روبه‌رو

مرد‌ِ کوه‌نورد: استانلى وونگ

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

پیشروان و ساماندهان طراحی گرافیک ژاپن

مگی کینسر سایکی‌

> بیشتر

یادبود

باید مطلقا مدرن بود: به‌یاد عباس کیارستمی

ابراهیم حقیقی

> بیشتر

آرشیو

زندگی: طلق، کاغذ، قیچی؛ طراحی تیتراژهای نصرت‌کریمی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

گوناگون

آی‌ــ‌جوسی‭ ‬در‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬“چه‌چیز‭ ‬باعث‭ ‬می‌شود‭ ‬من‭ ‬آفریقایی‭ ‬باشم؟” 2

پگاه احمدی

> بیشتر